گروه سیاسی: سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان دیروز برنامه سفرش را از لبنان به سمت سوریه تغییر داد، همزمان با او، ایران نامه اعتراضی خود را به کاخ سفید فرستاد و ایالات متحده آمریکا را مسئول تأمین امنیت و جان زائران ایران دانست.

دیدار جلیلی و اسد

48 زائر ایرانی که همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) عازم زیارت بارگاه حضرت زینب(س) در دمشق بودند توسط گروهی موسوم به ارتش آزاد سوریه به گروگان گرفته شدند. رسانه‌های غربی از کشته شدن سه نفر از این زائران خبر داده‌اند اما مقامات کشورمان این خبر را تأیید نمی‌کنند. دیروز دیپلماسی فشرده‌ای برای آزادی این زائران در پیش گرفته شد.

هشدار ایران به آمریکا، ترکیه و قطر

این طرف در ایران، کاردار سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه فرا خوانده شد و همزمان با آن یادداشت اعتراضی ایران به ایالات متحده آمریکا ارسال شد. یادداشتی که در آن ایران تأکید کرده است بنا به حمایت آمریکا از مخالفان مسلح سوریه و تأمین سلاح آنها، مسئولیت تأمین امنیت و جان 48زائر ایرانی ربوده شده در دمشق متوجه آمریکاست.

آن سو اما علی اکبر صالحی که در نخستین روز ربایش زائران ایرانی از در رایزنی با مقامات قطر و ترکیه وارد شده بود، در سفری غیرمنتظره به آنکارا رفت تا با یکی از دولت‌های حامی ارتش آزاد سوریه که مدعی ربودن زائران ایران هستند، این بار از در تذکر و هشدار وارد شود و مسئولیت دولت آنکارا در قبال امنیت جان شهروندان ایرانی ربوده شده در دمشق را به آنها یادآوری کند.روی خطاب بخشی از یادداشتی که حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه از آن صحبت کرده و گفته از طریق سفارت سوئیس به ایالات متحده تحویل داده شده است، با ترکیه نیز هست ضمن اینکه دولت قطر به‌عنوان یکی دیگر از حامیان گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه در این یادداشت مورد خطاب و هشدار ایران قرار گرفته است.

آنها می‌خواهند ایران عقب بنشیند

معاون عربی و آفریقایی وزیر امورخارجه در گفت‌وگویی که با ایرنا انجام داده در پاسخ به این پرسش که آیا اخبار کشته شدن چند نفر از این زائران ایرانی ربوده شده را تأیید می‌کنید یا خیر؟ گفت: براساس پیگیری‌های به عمل آمده تاکنون هیچ خبر تأیید شده‌ای مبنی بر کشته شدن این افراد وجود ندارد و امیدواریم با تلاش‌های دیپلماتیک شاهد اقدامات کشورهایی که مسئول در این حادثه هستند باشیم و تمامی زائران ایرانی به سلامت به کشور بازگردند.

شبکه العربیه وابسته به خاندان آل‌سعود که در نخستین روزهای گروگانگیری زائران ایرانی نخستین تصاویر از این زائران را منتشر کرده و اتهام وابستگی آنان به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تکرار کرده بود - همچنان‌که در جریان ربایش مهندسان ایرانی با انتشار کارت پایان خدمتشان مدعی این وابستگی شده بود- ادعا کرده است که سه نفر از این زائران در جریان حملات دولت بشار اسد به مخالفان مسلح کشته شده‌اند.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این‌باره گفته که سپاه هیچ دخالتی در مسائل سوریه ندارد و اگر دخالت داشت، به‌طور صریح اعلام می‌کرد. حسین شیخ الاسلام مشاور رئیس مجلس در تحلیل انتشار خبر کشته شدن سه زائر ایرانی گفته است که انتشار این خبر یک نوع دروغ‌پردازی سیاسی است تا موضع ایران را در قبال دفاع از دولت سوریه تغییر دهند.

انتقام شکست

مهم‌تر از تمام اقدامات فشرده دیپلماتیکی که دستگاه دیپلماسی در قالب یادداشت و تذکر انجام داده است، سفر سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان از لبنان به سوریه و دیدار او با بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور است. سعید جلیلی در لبنان بعد از دیدارش با نخست‌وزیر این کشور، دیداری با عدنان منصور وزیر امور خارجه لبنان هم انجام داد و تأکید کرد که مردم منطقه باور نمی‌کنند که آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی که همواره از رژیم‌های دیکتاتوری و مستبد حمایت کرده‌اند، مدافع حقوق بشر و دمکراسی باشند.

جلیلی در دیدار اسد نیز با اشاره به اهداف دشمنان در تمرکز بر سوریه اظهار داشت: نباید اجازه داد دشمنان انتقام شکست‌های خود از مقاومت را از مردم سوریه بگیرند. او همچنین تأکید کرد تنها راه‌حل موضوع سوریه دمکراسی و احترام به انتخاب مردم این کشور است و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک‌های انساندوستانه به مردم مقاوم و رنجدیده سوریه تأکید کرد.

در این دیدار بشار اسد رئیس‌جمهور نیز با استقبال از دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران دخالت برخی بیگانگان که با ارسال سلاح از تروریسم در سوریه حمایت می‌کنند را غیرقابل‌قبول دانست و بر عزم دولت برای پاسخگویی به مطالبات مردم از مسیرهای دمکراتیک تأکید کرد.سعید جلیلی در دیدار ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه نیز گفت که حمایت نکردن جدی از روند دمکراسی در سوریه بیش از پیش ماهیت مدعیان دروغین دمکراسی را برملا ساخته است.

دیروز اما علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز آمریکا و برخی دولت‌های منطقه را مسئول تأمین امنیت جان زائران ایرانی دانست و در نطق پیش از دستور خود گفت که برخی دولت‌های منطقه به نام اسلام، آدم‌کشی به راه انداخته‌اند و حتی با زائران ایرانی در سوریه هم با خشونت برخورد کرده‌اند او هشدار داد:

این جنایت‌ها چیزی نیست که ملت ایران از آن صرف‌نظر کند. مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز با ابراز نگرانی درباره عملیات آدم ربایی در نقاط مختلف سوریه، گفت: سازمان ملل ربودن شهروندان غیرنظامی ایران را در سوریه پیگیری و در این‌باره موضعگیری خواهد کرد. خبرنگار شبکه خبری پرس‌تی‌وی از سخنگوی دبیرکل سازمان ملل پرسید که آیا بان‌کی‌مون پیش از آنکه گروگان‌هایی کشته شوند، در این قضیه مداخله خواهد کرد؟ که وی پاسخ داد: نمی‌خواهم بیش از این وارد جزئیات شوم. بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل تا‌کنون هیچ موضعی درباره آدم‌ربایی سوریه نگرفته است.

کد خبر 180363
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز